Tüketici Hakları
Tüketici Kimdir?
Tüketici;
bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen
gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici
değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici
değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye
alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.
Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü
insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle
birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı
pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya
insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan
bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı,
tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette
önemli bir husustur.
Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında,
etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı
tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis
veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği
faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik
eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle
arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve
hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.
Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı
malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı
vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın
giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği
ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse
onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine
getirmek zorundadırlar. Bu hakları kullanmada süre var mıdır? Tüketici,
malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol
etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve
birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları
kullanabilir.
Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.
Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu
isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem
Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık
bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya
da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği
karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa
mahkemeye başvurabilir.
Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmeli